Search our site or Ask

What is the proof for the validity of the innovation of guidance or Good Bid^ah?

Linguistically, the innovation is something newly introduced, for which there is no previous example. Religiously, an innovation is of two types; an innovation of guidance and an innovation of misguidance.

قال الله تبارك وتعالى في كتابه العزيز: (وجعلنا في قلوب الذين اتبعوه رأفةً ورحمةً ورهبانيةً ابتدعوها ما كتبناها عليهم إلا ابتغاء رضوان الله) [سورة الحديد] فهذه الآية يستدل بها على البدعة الحسنة، لأن معناها مدح الذين كانوا من أمة عيسى المسلمين المؤمنين المتبعين له عليه السلام بالإيمان والتوحيد، فالله تعالى مدحهم لأنهم كانوا أهل رأفة ورحمة ولأنهم ابتدعوا رهبانية، والرهبانية هي الانقطاع عن الشهوات حتى إنهم انقطعوا عن الزواج رغبة في تجردهم للعبادة. فمعنى قوله تعالى: }ما كتبناها عليهم{ أي نحن ما فرضناها عليهم إنما هم أرادوا التقرب إلى الله، فالله تعالى مدحهم على ما ابتدعوا مما لم ينصَّ لهم عليه في الإنجيل ولا قال لهم المسيح بنص منه، إنما هم أرادوا المبالغة في طاعة الله تعالى والتجرد بترك الانشغال بالزواج ونفقة الزوجة والأهل، فكانوا يبنون الصوامع أي بيوتًا خفيفة من طين أو من غير ذلك على المواضع المنعزلة عن البلد ليتجردوا للعبادة.

Suratul-Hadid, Ayah 27 reports about the true followers of ^Isa [Jesus], “The state of abstinence from worldly pleasure and dedication to worship (rahbaniyah) which they innovated for themselves, Allah did not ordain upon them. They embraced it only to seek reward from their Lord.” Allah praised the actions of these Muslim followers of Jesus for detaching themselves from the pleasures they were not forbidden; only in quest of reward from Allah.

 

The hadith related by Muslim indicates:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "من سن في الإسلام سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها بعده من غير أن ينقص من أجورهم شىء، ومن سن في الإسلام سنة سيئة كان عليه وزرها ووزر من عمل بها من بعده من غير أن ينقص من أوزارهم شىء".

Means, “He who innovates a good innovation in Islam has its reward and the reward of those who practice it until the Day of Judgment”. The companions and those who followed them introduced many innovations into Islam. The Muslim nation received these innovations with acceptance. Such innovations include having a niche in each mosque in the direction of prayer (mihrab), another call for the Friday prayer, and the commemoration of the birth of Prophet Muhammad.